Zon, sneeuw en feestdagen - Reisverslag uit Arvada, Verenigde Staten van Hoite, Haike, Hotse & Hanna - WaarBenJij.nu Zon, sneeuw en feestdagen - Reisverslag uit Arvada, Verenigde Staten van Hoite, Haike, Hotse & Hanna - WaarBenJij.nu

Zon, sneeuw en feestdagen

Blijf op de hoogte en volg Hoite, Haike, Hotse & Hanna

07 Januari 2014 | Verenigde Staten, Arvada

Een up-date van de drukste anderhalve maand van het jaar. Om te beginnen ben ik half november een weekend weg geweest naar Dallas, Texas. Toen ik 21 was heb ik daar drie maanden stage gelopen. De mensen met wie ik toen heb gewerkt, heb ik na ruim 13 jaar weer opgezocht en het was erg leuk en bijzonder om elkaar na zo’n lange periode weer te zien en te spreken. Niemand was veranderd. De stad was nog steeds immens groot en ook de smog was nog niet verdwenen. Ook waren de wegen erg druk, terwijl je wel 7! rijbanen aan een kant hebt. Lang leve de tom-tom. Zonder dat ding was ik echt hopeloos verdwaald in deze miljoenenstad.

Twee weken daarna was het alweer Thanksgiving. Op deze dag wordt er van oudsher dank geuit voor de zegen van de oogst van dat jaar. Wij waren uitgenodigd door de overburen, zodat we ook dit festijn konden ervaren. Thanksgiving wordt altijd op de vierde donderdag van november gevierd en dit is dé feestdag van de Amerikanen. Je kunt het vergelijken met kerst, alleen dan veel relaxter. Je bent met familie en vrienden samen en er wordt de hele dag door gegeten. Uiteraard met kalkoen. Die mag tijdens dit feest niet ontbreken. Daarna wordt er ’s middags, hoe kan het ook anders, American football gekeken. Zo ook bij onze buren. Wel heel leuk om deze gewoontes in het echt mee te maken. Wij kennen het immers alleen van de Amerikaanse films. De dag na Thanksgiving zetten de meeste Amerikanen de kerstboom op en wordt de voortuin uitbundig versierd met lichtjes en andere kerstdecoratie. En alles kan en mag hier. Hoe gekker hoe beter en vooral veel, heel veel gekleurde lichtjes. Niet alleen bomen worden van top tot teen versierd, maar ook de huizen.

Wij moesten uiteraard nog even wachten met de boom, want eerst werd er bij ons Sinterklaas gevierd. Dit was een mooi spektakel. Hotse en Hanna zijn op 5 december in hun pietenpakjes naar school gegaan. De juffen vonden het prachtig. Gelukkig kon ik in het Nederlandse winkeltje pepernoten krijgen. Dat maakt het toch wel echt. Tja en toen was het heerlijk avondje er. Plotseling hoorden Hotse, Hanna en ik veel lawaai en gestommel uit de kelder komen. De kinderen waren in extase! Als een gek raceten ze de trap af om te zien wat er aan de hand was. En toen vonden ze allemaal cadeautjes; zoals ze op het Sinterklaasjournaal hadden gezien. Wat een verrassing, wat een spanning. Met rode wangetjes droegen ze uitgelaten alle pakjes naar boven. Binnen een half uur was alles al uitgepakt, maar wat een feest. De kindjes waren ook erg dankbaar. Ze zeiden wel tig keer “Dankjewel Sinterklaasje”.

Op zaterdag 7 december werden er kerstliedjes gezongen in de kerk van Hotse’s school. Wij kregen ook een uitnodiging om erbij te zijn. We waren mooi op tijd en keken onze ogen uit hoe immens groot het worship center (godsdienstcentrum) is. Toen kwam er ineens een juf van Hotse om hem op te halen. Bleek dat hij mee moest zingen. Dat hadden ze best even mogen zeggen van te voren. Op de uitnodiging stond dat niet beschreven. Alle kindjes waren volledig uitgedost voor hun kerstoptreden. Hotse had zijn ‘gewone’ kleren aan. Maar ach ja. Dit is Colorado en hier maakt het niet uit hoe je eruit ziet. Zijn klas moest twee liedjes zingen. Wat hebben Hoite en ik en de rest van de zaal gelachen. Eerst begon hij erg fanatiek met een dansje. Vervolgens had hij door dat hij op een groot scherm te zien was; het optreden werd gefilmd. Daarna begint hij moe te worden en hij steekt dit niet onder stoelen of banken. Ongegeneerd stond hij te geeuwen. En als klap op de vuurpijl heeft hij last van het enthousiaste gezang van zijn buurvrouw en maant haar om stilte om vervolgens demonstratief met z'n vingers in z'n oren te gaan staan. Echt hilarisch.

En toen was het alweer kerst. Tijd om Hoite’s nichtje, Laura, van het vliegveld op te halen. Zij studeert in New York en kwam voor drie dagen bij ons langs. De kindjes waren helemaal gek op haar. Hanna ging ’s ochtends samen met Laura yoga doen. Heel schattig. De dag voor kerst zijn we Estes Park in gegaan in de Rockies. Het was absoluut de moeite waard. Alles was prachtig wit en we hebben een leuke wandeling om Bear Lake gemaakt. Op de valreep kwamen we nog een mooie elk tegen in een lekkere dikke wintervacht. Eerste kerstdag hebben we een wandeling in Golden gemaakt langs de rivier. Die lag helemaal vol met sneeuw en ijs en was op sommige plaatsen zelfs dusdanig uitgezet, dat we niet meer over het pad konden lopen. Toen we omliepen via een grasveld vonden we een afgeworpen huid van een slang. ’s Middags hebben Laura en ik in de keuken gestaan voor het kerstdiner. En nadat we de kindjes op bed hadden gelegd, hebben we lekker lang getafeld.
Op tweede kerstdag zijn we naar The Garden of the Gods geweest in Colorado Springs. Het was prachtig. Mede door het weer. In de zon was het gewoon warm.
De volgende ochtend vroeg zat de logeerpartij er weer op en heeft Hoite Laura weer naar het vliegveld gebracht.

En na deze gezelligheid was het natuurlijk tijd voor oud en nieuw. Na even rondgevraagd te hebben in de straat, bleek dat ze het hier niet of nauwelijks vieren. Iedereen is ‘gewoon’ moe en duikt op tijd z’n bed in. Niks samen komen om 12 uur op straat met een glas champagne en feest vieren met de buren. Daarnaast is vuurwerk verboden i.v.m. de eeuwige droogte die voor brand kan zorgen. Dus…
Om er toch nog een beetje een Nederlandse tintje aan te geven heb ik op oudjaarsdag oliebollen gebakken en uitgedeeld in de straat. Ze waren erg lekker, al zeg ik het zelf. Toen we de laatste schaal uitdeelden bij Mike en Marilyn, werden we uitgenodigd om in de hottub te komen, buiten in de tuin. Lachen joh. De kinderen vonden het fantastisch en Hoite en Mike zijn behoorlijk aan de pimpel gegaan. Ter plekke werd ik uitgenodigd om de volgende dag mee te gaan skiën bij de berg Mary Jane. Daar kon ik geen nee tegen zeggen. En voor het eerst in ik weet niet hoeveel jaar zijn Hoite en ik voor 24.00 uur naar bed gegaan op oudejaarsavond! Hoite kon de dag erna mooi uitbrakken en ik zat om 08.00 uur al in de auto op weg naar de witte toppen.
Een goed begin van het nieuwe jaar!

Liefs,

Hoite, Haike, Hotse en Hanna

• 08 Januari 2014 - 08:29

Karin:

You will miss this all when you are home! Mooie foto's to keep gemaakt, prachtige plekken. Geniet nog van de laatste periode daar en als je weer in NL bent zoeken we jullie op! Heerlijk die sneeuw, echt winter en de zon erbij. Haha hoef je niet te vertellen dat het hier regent en stormt :-) Liefs en tot snel xx Karin

• 08 Januari 2014 - 09:07

Marleen:

Haike, wat schrijf je toch leuk, wat een geweldig pakkend verhaal weer! Hebben veel zin om jullie weer te zien. Geniet nog van jullie laatste maand in the States! Veel liefs van Siep, Drees, Ruud en mij

• 08 Januari 2014 - 09:07

Augusta:

Wat leuk om jullie verslag te lezen. Gaaf dat jullie het allemaal beleeft hebben : de amerikaanse traditie van thanksgiving , een witte kerst , knus sinterklaas en de buren kennis laten maken met hollandse oliebollen. Er leuk om de filmpjes te bekijken en vooral hanna te horen praten ! Geniet nog vollop van jullie laatste weekjes. Lieve groet van Augusta en familie

• 08 Januari 2014 - 12:23

Greet Breugem:

Wat een schitterend verhaal weer, jullie van hieruit een prachtig en gezond nieuwjaar gewenst, en sterkte met opnieuw acclimatiseren bij terugkomst! Jullie kunnen zelf hier dan de veranderingen aan ons pleintje gaan meemaken, er is deze maand weer overleg, met naar we hopen nu ook eens daadwerkelijk actie ! Hoe lang zijn jullie nog daar? Geniet nogaar lekker van die prachtige avonturen!!!!!! Lieve groet vanaf de Wielingen!

• 08 Januari 2014 - 21:25

Yolanda Van Dongen:

Hi allemaal, wij wensen jullie een een gezond en goed 2014. Wat een mooi verhaal en wat een bijzondere ervaringen. Een mooi verhaal. Heel leuk dat wij weten hoe het er allemaal uitziet. De straat, de buren. Wij denken nog heel vaak terug aan ons bezoek aan jullie en onze reis door de VS. estespak is idd erg mooi. Een unieke en niet te vergeten ervaring. Een dikke kus voor jullie allemaal!!

• 11 Januari 2014 - 20:35

Laura:

Leuk je verhaal weer te lezen en de filmpjes en foto's te zien. We kijken uit naar jullie thuiskomst. Afgelopen week is je tuin al netjes gemaakt en is de tuinman voor het laatst geweest. Iedereen gaat nu ook vragen of het al bekend is wanneer jullie komen. Het leeft wel in de buurt. Gisteren zeer gezellige avond gehad op Zwin 20. Nou geniet nog van de laatste weken en succes met inpakken. Knuffels voor de kinderen. Bye.

• 15 Januari 2014 - 20:47

Tjalf: