De hoogste tijd voor een nieuwe up-date! - Reisverslag uit Arvada, Verenigde Staten van Hoite, Haike, Hotse & Hanna - WaarBenJij.nu De hoogste tijd voor een nieuwe up-date! - Reisverslag uit Arvada, Verenigde Staten van Hoite, Haike, Hotse & Hanna - WaarBenJij.nu

De hoogste tijd voor een nieuwe up-date!

Blijf op de hoogte en volg Hoite, Haike, Hotse & Hanna

19 Maart 2013 | Verenigde Staten, Arvada

Wat vliegt de tijd weer. Hoite is inmiddels druk aan het werk en hij raakt goed ingeburgerd. Een aantal van zijn collega’s hebben afgelopen vrijdag ons huis bekeken. Leuk om de mensen en hun partners te zien. Op kantoor is het af en toe wel stilletjes; soms zijn er maar 6 mensen aanwezig. Dat is wel anders dan in Nederland. Maar goed, dat heb je met een landelijke dienst; iedereen is op pad. En Hoite dus ook. De eerste trip naar Sacramento (Californië) zit erop. Lekker klimaat daar en de omgeving deed aan Nederland denken. Vlak en groen. Vanochtend is Hoite voor 5 dagen vertrokken naar Memphis (Tennessee) i.v.m. de Mississippi die daar langs loopt. Ze hebben een bijkomst, waarbij ze gaan kijken hoe de dijken van de Mississippi worden getoetst en wat de uitkomsten hiervan zijn. Volgende week moet hij weer 5 dagen naar Sacramento en die week daarop 3 dagen naar Minneapolis (Minnesota). En dit is pas het begin. Fijn dat we maar 45 min. van het vliegveld zitten. Dat scheelt weer veel tijd.

In ons huis in Zwolle is de rust inmiddels ook wedergekeerd. Wij waren goed en wel ruim 3 weken in Amerika, toen er geprobeerd is in te breken in ons huis! Gelukkig hebben we een stevige voordeur en het is de inbrekers dan ook niet gelukt. Uiteraard was er wel schade, maar dat is ondertussen weer verholpen; met dank aan de buren en de ouders van Hoite. Wij horen nu dus ook bij ‘de inbraakgolf van het oosten’, zoals we het op het Nederlandse nieuws hebben gehoord.

Het leven in Amerika lijkt uiteraard veel op dat van ons, maar de mensen en de overheid hebben wel zo hun eigenaardigheden. De belasting is hier relatief laag, maar de Amerikanen weten echt wel hoe ze geld van je moeten lospeuteren. Pin je bij een andere bank dan die van jezelf, dan moet je $4,- extra betalen. Elk artikel dat je je maar bedenken kunt is geprijsd zonder BTW. Bij de kassa is het bedrag dus altijd hoger dan je eerst vermoedde. En aangezien ze hier drie BTW-tarieven hebben, weet je dus nooit (althans ik) wat er bij bovenop komt. Het geld blijft hier wel rollen. Wat wel een heel groot voordeel is, is dat je rechtsaf door het rode licht mag rijden, mits er geen verkeer aankomt natuurlijk. Wat scheelt dit veel wachttijd, want hier hebben ze geen sensoren in de weg en moet je soms ellenlang op het groene licht wachten. Bij het zwembad sta je versteld hoeveel lifeguards er zijn. Bij elk bad, zelfs een bubbelbad loopt een lifeguard heel druk heen en weer om te kijken of er niemand aan het verdrinken is of dat je geen regels overtreed. Ze hebben ook een soort van reddingsboei/kussen. Ze nemen hun taak in ieder geval heel erg serieus. In Nederland zou het soms best wel wat beter kunnen (af en toe is het wel zoeken naar een badmeester), maar hier is het woord: too much wel een beetje van toepassing.

Hotse heeft het naar zijn zin op school. Ondanks dat hij de taal nog niet meester is, kan hij zich goed redden. Elke morgen moeten de kinderen de ‘Pledge of allegiance’ (plechtige belofte van loyaliteit) opzeggen. Ze moeten in een kring gaan staan met het gezicht naar de Amerikaanse vlag en de rechterhand op het hart. En dan beginnen ze: I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all. Grappig om te zien hoe de Amerikaanse kinderen uit volle borst meedoen.

Hanna is inmiddels ook gewend op de peuterspeelzaal. Ze heeft twee leuke juffen en 1x per maand moet ik een ochtend meehelpen. Eind mei is haar laatste schooldag al voor dit jaar. Op Hanna’s school hebben ze 3 maanden vakantie! Dit heeft nog te maken met vroeger, toen de boerenkinderen op het land moesten meehelpen tijdens de zomermaanden.

Ikzelf begin ook redelijk gewend te raken al is het af en toe nog even zoeken hoe alles in te passen met twee kids zeven dagen in de week. Ik ben druk bezig met het zoeken van een oppas, zodat Hoite en ik ook een keer een avond of een dag met z’n tweeën weg kunnen. Gelukkig wordt het weer hier beter en wordt er veel op straat gespeeld in onze buurt. Hotse en Hanna kunnen het goed vinden met de buurkinderen, die weliswaar ouder zijn, maar dat mag de pret niet drukken.

Begin maart hebben we een housewarming voor onze directe buren gegeven. Het was leuk om te zien dat de mensen hier erg openhartig zijn. Zowel de leuke en stoere verhalen komen aan bod, als ook de heftige dingen die ze in het leven hebben meegemaakt. De humor is hetzelfde als bij ons en drinken kunnen ze als de beste. Franse kaasjes en sausen op toastjes kennen ze hier niet. Zij eten met name zoutjes, nootjes, chips en nacho’s. We zullen nog wel een keer een Frans feestje houden. Ik ben benieuwd waar ik hier baguette kan krijgen, want ook dat kennen ze niet. En dankzij dit feestje heb ik nog een dag met onze buurman en zijn zoon kunnen skiën. We hadden net verse sneeuw gekregen en de takken van de bomen hingen zelfs tot op de grond. Het was heerlijk om weer op de lange latten te staan, maar oh wat zwaar. De pistes waren niet geprepareerd en het was een en al buckelpiste. Pittig hoor als je dat niet gewend bent, maar ik heb me kranig geweerd. Alleen kon ik de volgende twee dagen amper de trap op en af komen.

Hier in Denver hebben ze heel veel leuke activiteiten voor kinderen. Zo hebben we ook het vlinderpaviljoen ontdekt. Naast de vlindertuin worden er verhaaltjes voorgelezen, is er een doolhof en… kun je Rosie vasthouden. Een enorme tarantula. Toen ik aan Hotse vroeg of hij dat wou, rende hij hard weg. Hij moet er niets van weten. Ik moet zeggen dat ze er ook wel griezelig uitzien met die grote harige poten. Helaas kennen ze hier geen kinderboerderij, zoals wij die in Nederland kennen, lekker buiten met een paar geiten om je heen. Misschien dat we nog een boer kunnen vinden waar we eens naar toe kunnen.

Van het zomer willen we uiteraard wat van Amerika gaan zien, nu we hier toch zijn. Aangezien een camper huren hier erg veel geld kost (en dan hebben we de benzine nog niet eens meegerekend), hebben we op craigslist (Amerikaanse marktplaats) een pop-up caravan gekocht. Drie jaar oud en hoogstwaarschijnlijk nog nooit gebruikt. Ziet er super uit. Het is een mix tussen een vouwwagen en een caravan. Het dak is van kunststof en met een lier takel je het omhoog. Aan de kopse kanten verschijnen dan een soort van vleugels waarin je kunt slapen. Een heel grappig ding. De volgende keer een foto waar hij is uitgeklapt. En na onze reis verkopen we ‘m weer.

Afgelopen weekend zijn we naar Keystone geweest. Een heel mooi skigebied. Helaas niet om te skiën (we hadden de kinderen mee), maar om even lekker in de bergen te zijn en te genieten. De kinderen vonden de gondel prachtig en Hotse kan niet wachten om te leren skiën. Misschien volgend seizoen.

Nou, dit is alweer een heel verhaal geworden. - Even ter info, ik ben erachter gekomen dat deze weblog maar 20 foto’s per verhaal laat zien. Aangezien ik er soms meer op zet, kun je de rest ook bekijken in de linker kolom (boven ons familiefotootje). Klik dan op: Foto’s. Deze keer staat er ook een filmpje van de kinderen op.-

Liefs,
Hoite, Haike, Hotse & Hanna

• 19 Maart 2013 - 07:27

Anna Detmar:

lieve kinderen, een fijn lang verslag Haike, ik heb een goede indruk van jullie leven gekregen.! Hele leuke foto's !! Bedankt. Hier is alles goed. Ik was met mijn kinderen in IJsland. Geweldig was het. Tot de volgende keer , liefs van [tante] Anna.

• 19 Maart 2013 - 09:13

Leonie:

Jeetje wat een verhalen weer. Echt leuk!
    Erg leuke foto's ook. Ons leven doet nu wel saai aan haha.
    Gelukkig ga ik donderdag een week alleen naar Miami Florida. Daar ontmoet ik een nicht van me.

Liefs leonie

• 19 Maart 2013 - 12:49

Eemhoeve:

Dag Luitjes,

Wat jammer dat jullie het zo naar je zin hebben daar!!
    Dat maakt de kans een stuk kleiner dat we onze favoriete boerderij kids snel weer kunnen zien.
    Nee hoor leuk om te lezen dat het zo goed met iedereen gaat.
    Groetjes van ons allemaal.

• 19 Maart 2013 - 13:34

Gonneke:

Leuk zo,n filmpje er bij.
    Ze hebben mooie speeltuin daar.
    Heb er nu al zin in om daar heen te gaan met Hanna en Hotse.

• 19 Maart 2013 - 19:39

Karin Hoorn:

Lenen die pop-up caravan graag van de zomer hoor :-) Hebben ondertussen serieuze plannen en zijn aan het kijken voor tickets. Heerlijk verhaal van je weer! Zo herkenbaar allemaal, bijna te bizar zoveel gelijkenis met onze eigen verhalen. Geniet lekker van het aankomende voorjaar, die twee maanden dat alles groen is zijn zo weer voorbij. Liefs en tot snel xx Karin Alex Jesse & Nikki

• 19 Maart 2013 - 19:42

Greet Breugem-Krol:

Wat leuk om dit mooie verhaal te lezen! jullie huis hier is weer helemaal in takt, ook wij zagen de resultaten van de poging tot inbraak, Jaap is even poolshoogte gaan nemen bij het zien van de blauw geüniformeerde mensen. Het was inderdaad flink raak in de buurt. Fijn dat het de kies zo goed gaat. Nog even en ze spreken Amerikaans. Wateren gedoe hè, die pledge elke ochtend.Jaap zei dat de Amerikanen met opzet de BTW er niet bijtellen omdat ze precies willen weten hoeveel belasting ze steeds betalen, en er da flink over kunnen mopperen. alle goeds, heel veel groeten vanaf de Wielingen!!!

• 19 Maart 2013 - 19:58

Muis:

Hi there,
    Wat een leuk reisverslag! Komt me bekend voor ;)
    Goed te lezen dat jullie het zo goed naar de zin hebben. Wat veel sneeuw en wat gaaf dat je kunt skieen, ookal zijn de piste niet geprepareerd.

Die tarantula had ik persoonlijk ook niet vast gepakt, geef Hotse eens ongelijk? En wat fijn dat Hanna al iets gewend is op de peuterspeelzaal. Alles op zijn tijd.

Wat betreft die baquette, die moet er komen, heerlijk met een Frans kaasje of met met zelf gemaakte kruidenboter. Dat zie ik jou, Haike wel toevertrouwd.

Leuk dat we de foto`s kunnen zien, zo wordt het nog "tastbaarder"!
    Wat betreft jullie voorgenomen trip om Amerika nog beter te leren kennen en zien; Doen!
    Deze kans krijg je misschien maar 1 x in je leven!

Als ik niet zo bang was om te vliegen, kwam ik graag op bezoek om samen met jullie wat meer te zien van Amerika! Een hele belevenis, om niet te kunnen en willen missen! Wie weet.....

Lieve groeten en tot snel.
    Tut, Muis x

• 19 Maart 2013 - 23:04

Maria:

Lieve familie,
    weer een smeuiig verhaal, wat kun je leuk verslag doen van jullie belevenissen, maar het mooiste is het filmpje van jullie kids.
    Schattig!!
    Blijf genieten, lieve groeten van Maria.

• 20 Maart 2013 - 22:12

Elske:

Ha leute,

Ik geniet van jullie interessante verhalen en foto's!

Wat een avontuur zeg. Kan me voorstellen dat het na alle maanden geregel/ nieuwe indrukken nu tijd wordt voor een oppas om ook een avond erop uit te kunnen.

Prachtige landschappen en mooie natuur.

Ik moest ook heel erg lachen om die foto van Hotse voor de TV en Hanna in de droogtrommel.
    Keep smiling!

Veel liefs,

arno, elske, roos en minke

• 26 Maart 2013 - 13:44

Jose:

Hey scheetjes,
    Leuk om jullie verhalen zo te lezen, ik heb net pas alle foto's gezien deze krijg ik niet in beeld als ik jullie berichten op mijn telefoon lees. Wat een sneeuw is er bij jullie gevallen!! Leuke foto's ook van de kids in de sneeuw. Chris en ik zijn net zelf terug van een weekje skiën(eerste keer). We zijn naar Gerlos in Oostenrijk geweest met 7 man. Erg gezellig, veel gegeten en gedronken, mooi weer gehad maar ook twee dagen goede sneeuw, dus ik weet wat je bedoeld met al dat losse sneeuw. Ook in gebieden waar de baan wel geprepareerd was werd het aan het einde van de dag lastig om al die hobbels van iedereens sporen te omzeilen. Toch leer je best veel in drie dagen les, maar de volgende keer neem ik nog een aantal dagen les voor de finetuning want de techniek is nog niet helemaal flex, if you know what I mean ;-)

Nu alleen wel een flinke voorhoofdholteontsteking te pakken dus ben vanmorgen maar eens naar de doc geweest for some drugs. De man met de hamer is alleen nog niet weg. Anyway verder alles ok hier. Wel weer wennen qua temperatuur, het is in NL echt onwijs koud!! Maar goed we mogen niet klagen he, daar zijn wij Hollanders zo goed in.
    Houdt jullie haaks, dikke kus!!

Groetjes José

• 30 Maart 2013 - 22:47

Theo En Ineke En Miny:

Hallo fam. Detmar, Zwolle,30 maart 2013

Wat leuk dat je af en toe wat laat horen. Ineke vertelde vanmorgen dat er weer een berichtje was, ik heb het nog niet kunnen lezen maar dat komt vandaag of morgen wel. Ik ben benieuwd hoe jullie het maken. Met mij gaat het wel, maar de laatste 2 weken word ik geplaagd door een griepvirus. Veel hoesten en verkoudheid erbij. Het wachten is op mooi weer, het is hier nog steeds erg koud en het blijft maar koud.
    Ik wens jullie allemaal heel mooie paasdagen toe.

Liefs van Miny van Lenthe

Ook de groeten van Ineke en Theo.

• 09 April 2013 - 19:22

Paulvanderweg:

hello ik moest van mijn moeder jou nog bedanken voor de kaart. moeders gaat alles goed .groetjes uit zwolle.

• 14 April 2013 - 21:37

Juliske:

Wat een leuk verhaal om te lezen, Haike!
    Fijn dat jullie al zo jullie draai hebben gevonden.
    Ben je ook al weer aan het tennissen?

Veel plezier daar!